Studenter ved Høgskolen i Bergen på Kronstad utsetter seg for livsfare når de krysser Inndalsveien. Studentene ser seg ikke for om de kommer en bybanevogn i motsatt retning nå de krysser sporene etter å ha gått av på Kronstad, sier bybanesjåfør Frode Eide til studentavisen Studvest.
– Studentene løper som en saueflokk rett over sporet, påpeker Eide.
Sikkerhetssjef i driftsselskapet Kreolis, Trond Magne Målsnes, sier til Studvest at det er sjåførenes fortjeneste at det ikke har vært så mange sammenstøt på Kronstad. På én dag forleden rapporterte sjåførene om to tilfeller med nødbremsing. Til vanlig skjer det to til tre ganger i uken. I Inndalsveien ved Høgskolen i Bergen holder bybanevognene 50 kilometer i timen. Bråstopp er umulig, og en påkjørsel kan være skjebnesvanger.
Én dødsulykke
Bybanevognene kolliderer i gjennomsnitt med en til tre personer i året. Første byggetrinn på Bybanen, mellom sentrum og Nesttun, åpnet i 2010 og andre byggetrinn, mellom Nesttun og Lagunen, åpnet i 2013. Det har skjedd én dødsulykke i forbindelse med påkjørsel av bybanevogn på disse årene. Det skjedde ved Mårdalen stasjon 17. oktober 2013, da en 47 år gammel kvinne ble påkjørt. Hun skulle ta sørgående vogn som stod klar til å kjøre mot Lagunen, og kvinnen så ikke nordgående vogn som kom ut av Skjoldtunnelen.