Da Bergens ungdommer samlet seg på Scala i Hagerups vei

The Hunters med Helge Jarl (til høyre) som vokalist var engasjert til å underholde åpningshelgen på Scala i 1963. Bilde fra gruppens Facebook-side.

Scala i Hagerups vei 32 på Landås var fra august 1963 til mars 1967 Bergens ledende samlingssted for alle ungdommer som elsket musikk og dans. Det var på den tiden Landås nærmet seg 30.000 innbyggere, med et stort innslag ungdommer. Mange av dem var med på å starte popgrupper som skulle bli kjent over hele Norge. Flere av dem, som Saft, også utenfor landets grenser.

Ungdom fra hele Bergensområdet kom til Scala. Aldersspredningen var stor, her fant både 15- og 30-åringer tonen og trivdes med felles interesser.

Sverre Faaberg & The Young Ones på Scala i 1964. I manges øyne var dette den største gruppen i Bergen Beat-perioden. Bandet var det første som Rolv Wesenlund oppdaget da han lanserte begrepet Bergen Beat i 1964.

Slapp å reise på strilelandet

Før Scala kom hadde bergensungdom reist ut på strilelandet for å danse. Nå kunne de gjøre det samme på Landås. Her fikk lokale band prøve seg, og landskjente band kom mer enn gjerne hit. Scala fikk raskt stempel på seg som et av landets beste steder å opptre. Lokalet var ikke stort, men stemningen var høy og publikum entusiastisk. Også utenlandske band opptrådte på den lave, intime scenen i Hagerups vei. Publikum kunne gå bort til scenen og snakke med bandmedlemmene. Dermed ble man dus med sine helter.

Scala var Bergens første virkelige ungdomsrestaurant. Den hadde en full utnyttet kapasitet på 230, i tillegg kom terrasseservering for 50 og et atskilt lokale for omkring 25 som ble brukt til mindre sammenkomster f.eks. av familiær art.

Startet med «The Hunters»

Scala ble innviet ved en tallerkenlunsj med alkoholfri vin der representanter for kommunen og fylket var til stede. Et av ungdommens mest populære orkestre, «The Hunters» med Helge Jarl som vokalist, var engasjert til å underholde åpningshelgen, og i løpet av neste uke skulle så en rekke orkestre fra Bergen og et italiensk ensemble få prøve seg. Først når publikums smak var analysert ville man innføre en ordning som tok sikte på engasjementer for lengre tidsrom.

Et sted for dress og finkojole

Tanke var at Scala skulle ligge på et meget høyt nivå og ikke bli noe sted der man mer eller mindre tilfeldig stakk innom. Dette skulle bli et sted dit ungdom søkte når man tok på seg den beste dressen og den fineste kjolen for å gå ut. – Man tar sikte på regelmessig dansemusikk, helst hver dag, men altfor faste planer blir altså ikke lagt før behovet blant ungdommen er klarlagt. Scalas utstyr og lokaler er meget tiltalende. Dansegulvet har en parkettflate på 70 kvadratmeter. Inngangspenger vil bli krevet, men i disse er det inkludert dansemusikk og servering. Man vil forsøke å holde samme nivå som Rondo i Oslo, skrev Bergens Tidende åpningsdagen.

Drikkevarer heist inn på baksiden

Stedets ”hovedsjefer” var skohandler Lavik og hovmester Høyvik. De var avholdt og elsket av alle som gikk på Scala. Det bar sine navn med rette. De var høyt og lavt og gjorde de det kunne for at både publikum og musikere skulle trives. Scala var i utgangspunktet et alkoholfritt sted der foreldrene gjerne sendte sine håpefulle, men det går fortsett historier om hvordan drikkevarene ble heist inn via vinduer på baksiden av bygget.

Scala arrangerte blant annet danseoppvisninger, talentkonkurranser og show, etterfulgt av dans ved et av byens band. Rune Larsen og Lillian Askeland var blant dem som vant talentkonkurranser på Scala. De kunne nok takke Scala for noe av sin senere suksess. Lillian Askeland hørte for øvrig til de ”innfødte”. Hun bodde bare et par minutters gange unna.

Reportasje fra Scala i 1964 i bladet Tenårsrevyen. Disse ungdommene er i dag i 70-årsalderen.

Annonser fra Scala-tiden henter fra The Hunters sin Facebook-side.

Politivakthold

Interessen for å komme inn på Scala var så stor at man måtte ha politivakthold. Lysvold og Mellingen sørget for roen i køen som kunne strekke seg et godt stykke bortover veien. En annen polititjenestemann som gjorde mye for Scala var Nils Sørum.

Noe av det beste ved Scala sett fra bandenes synspunkt var at det ble inngått gode kontrakter. Det var aldri problemer med å få utbetalt honorar. Ellers var det ikke bare band som opptrådte på Scala. Også diktere, skuespillere, dansere og mystikere sørget for at bergensungdommen fikk solide porsjoner med underholdning.

Ta Deres foreldre med!

Program for Scala en tilfeldig uke:

Mandag: våre italienske gjester Anna Tonnino Mazzone

Tirsdag: Ungdommens populærorkester m/Helge Jarl

Onsdag: «The Jokers»

Torsdag: kan De ta Deres foreldre med! «The Jokers» spiller. Otaro og Routello er våre gjester denne aften.

Fredag: ungdommens populærorkester m/Helge Jarl

Lørdag og søndag: Naustdals orkesyer med Hilde Karin.

Venninner uten kavalerer kan også ha en hyggelig aften i vårt koselige lokale.

Åpent hver aften fra kl. 20.00 til kl. 23.00. Entré kr 10,-, som dekker matservering. Forhåndssalg av billetter hver dag i vår Grill-snackbar mellom kl. 10.00-12.00.

Grill-snackbaren er åpen hver dag fra kl. 10.00 til kl. 23.00. Vi ønsker publikum velkommen til Grill-snackbaren.

Torill Ødegaard var blant de få kvinnelige aristene som opptrådte på Scala. Her er platecover med gruppen The Quartermasters.

Her er 1967-utgaven av Rhythmic Six, dvs tatt samme år som Scala ble lagt ned. De hørte til de mest populære gjestene på Scala og ble Ber­gensmestere i pop både i 1966 og 1967. Gruppen hadde flere besetninger, men den viktigste var Tom de Lange (vokal), Stein Johannesen (gitar), Finn Olsen (gitar), Børre Grønningsæther (saksofon, orgel), Sigfred Baardsen (bass) og Rolf Hammerstad (trommer). Bildet fins flere steder på nettet. Dette er hentet fra gruppens Facebook-side og er påført telefonnummer, platemerke (Nor-Disc.) og fanclub-adresse (box 1152, Bergen).

Bergen Beat startet på Scala

1964 står sentralt både i Scala og norsk grammofonhistorie. Da kom innspillingssjef i Norsk Phonogram, Rolf Wesenlund, til Scala. Han hadde tatt med seg teknikere og andre medarbeidere og store mengder teknisk utstyr for å spille inn plater med utvalgte bergenske grupper under vignetten Bergen Beat. Gruppene som først fikk spille inn var Helge Nilsen & The Stringers, Sverre Faaberg & The Young Ones, Tornado, The Jokers og Quartermasters. Siden fulgte Rune Larsen & Teen Beats (senere Rune & Helge & The Stringers) og Rhythmic Six.  ”Bergen Beat – det friske vestaværet i norsk pop” ble en stor suksess for Wesenlund. Også Salhuskvintetten var med i første omgang, men ettersom deres musikkstil var i en annen gate, ble de aldri en del av Bergen Beat.

Det var bare i begynnelsen innspillingen foregikk på Scala, men for mange bergensgrupper ble erfaringene med plateinnspillingene her deres første møte med en ny verden.

Slutt våren 1967

Scala og Bergen Beats historie skulle følge hverandre fra vugge til grav. I 1967 opphørte de begge, av forskjellige grunner, men med samme triste resultat. Eierne av lokalene i Hagerups vei hadde andre planer.

Med Scalas og Bergen Beats endelikt mistet en hel generasjon bergensungdommer sitt fritidstilbud, og et stort antall band gikk i løpet av kort tid i oppløsning. En del grupper haltet videre, men for de fleste var det slutt. Plateselskapene fant nye talenter. Det skulle gå mange år før en ny musikalsk Bergensbølge skylte inn over landet.

Rhythmic Six var blant de store gruppene i Scala-tiden på midten av 1960-tallet. Da Bergen Beat Club skulle minnes Scala-tiden i 2009, opptrådte blant andre Rhythmic. Foto Bergen Beat Club.

Møttes til mimredans

60-tallets Scala-entusiaster møttes til mimredans på Nye Scala i Ulriken bydelshus i februar og oktober 2009. Da ble det invitert det til sokkedans, levende musikk, patentsmørbrød, lapskaus og pølser, akkurat slik det foregikk på Scala for 45 år tidligere. Men mens øl og sterkere saker den gang ble smuglet inn fra baksiden, var det ikke nødvendig denne gang.  En del av de samme bandene stilte, og stemningen var minst like god som da de møttes som ungdommer. Det er kun plass til ca. 200 på Nye Scala, så det ble nødvendig med en ny fest om høsten.