Vakkert minne fra bilismens barndom i Bergen

Bjørnsons gate 11 i dag. For hundre år siden var dette en del av anlegget til Garage-Kompagniet.

Kronstadparken rommer mye spennende historie, selv om en stor del av det gamle er borte. Bjørnsons gate 11, et stilfullt murhus i to etasjer med tårn, ornamenter og pannet tak, står ensomt igjen fra den gamle tid på vestsiden av gaten. Bygget fremstår i dag som en perle og er blitt restaurert som en del av utbyggingen av Kronstadparken. Garasjene på baksiden, bygget av Garage-Kompagniet i 1918, er imidlertid nå historie. Trolig ble Norges første Morgan-biler solgt her.

Garage-Kompagniet ble grunnlagt i 1916. Det drev med utleie av garasjer og biler og hadde egen bensinstasjon, med salg av bensin og oljer. – Garage-Kompagniet forhandler Renault person- og lastebiler, Federal lastebiler og Vidal (Tempo) varevogner, het det i formaomtalen i Det Norske Nærlingsliv, Bergen fylke, i 1945.

Dette bildet er tatt mellom 1918 og 1920 fra omtrent samme sted som bildet tatt i 2017.  Atelier KK, Nyere KK-samling. Universitetsbiblioteket i Bergen.

Firmaet drev da også Garagekompaniets Bilverksted AS, grunnlagt i 1932. Virksomheten omfattet verksted for reparasjon ab automobiler. – Verkstedet er utstyrt med de mest moderne maskiner og verktøy. Firmaet har et velassortert lager av bilrekvisita og egen servicehall. Det beskjeftiges ca. 15 personer, heter det i firmaomtalen.’

Atelier KK tok omkring 1920 en rekke bilder på oppdrag fra Garage-Kompagniet. Disse forteller om en moderne bedrift som satset på å være oppdatert både på utstyr og fasiliteter.

Eksteriørbilde av Garage-Kompagniet mellom 1918 og 1920. Atelier KK, Nyere KK-samling Universitetsbiblioteket i Bergen.

Moderne, representativ forretningsgård

Fasadeutsmykningen har ifølge Byantikvaren hentet motiv fra barokk og jugend. I sin tid var dette en moderne, representativ forretningsgård. Bygningen har beholdt mange av sine opprinnelige ledd og er fortsatt et representativt bygg i Bjørnsons gate.

3. mars 2005 ble det rykket ut til storbrann i trelastlageret til J. H. Nævdal Snekkeri på eiendommen. Planene for Kronstadparken innebar at bygningene skulle rives. De ble imidlertid stående til utbyggingen av området kom i gang.

Første Morgan i Norge

Et parti Morgan ble solgt av Garage-Kompagniet omkring 1918. Historien forteller at de egentlig skulle til Russland, men ble omdirigert til Bergen på grunn av oktoberrevolusjonen i 1917. Morgan var på den tid blant de største bilprodusentene i Storbritannia.

Anders S. Birkeland i sin Morgan R-284. Ifølge Digitalarkivet var den registrert som motorsykkel. Andre kilder mener dette er Norges første Morgan. Da ble den mest sannsynlig kjøpt hos Garaga-Kompagniet. Ukjent fotograf.

Anders S. Birkeland fra Blomsterdalen er avbildet i sin trehjuls R-284 foran Ytrebygdens Meieri i Blomsterdalen, som, han startet i 1904. Dette er mest sannsynlig en 1919-modell kjøpt hos Garage-Kompagniet. 98 år etter at den ble kjøpt er bilen fortsatt kjørbar og befinner seg på Paradis. De tre-fire første Morgans i Norge ble registrert på Vestlandet i 1919 og 1920 under kategoriene «Motocycle» eller «Cyklonette». Den første ble registrert i Bergen 1919 (chassisnummer 1796), den andre på Stord i 1920 (chassisnummer 1797).

«Sveina-paddo»

Det fins et par bilder av en Morgan med chassisnr. 1804. Det ene ble tatt allerede i 1918. Dette kjøretøyet gikk under navnet «Sveina-paddo». Det ble feilaktig påstått att den i 1917 hadde blitt bygget opp fra en Morgan motorsykkel av eieren Anders S. Birkeland.

Interiør fra verkstedet til Garage-kompagniet. Bilen i forgrunnen er trolig en Morgan som Ander S. Birkelands på bildet over. Atelier KK mellom 1918 og 1920. Nyere KK-samling Universitetsbiblioteket i Bergen.

Interiør fra verkstedet til Garage-Kompagniet. Atelier KK mellom 1918 og 1920. Nyere KK-samling Universitetsbiblioteket i Bergen.

Hall A. Atelier KK mellom 1918 og 1920. Atelier KK, Nyere KK-samling Universitetsbiblioteket i Bergen.

Bakplassen til Bjørnsons gate 11 mellom 1918 og 1920. Atelier KK, Nyere KK-samling Universitetsbiblioteket i Bergen.

Interiør fra spiserom for personalet hos Garage-kompagniet. Atelier KK mellom 1918 og 1920. Nyere KK-samling Universitetsbiblioteket i Bergen.