For hundre år siden kunne man kjøpe elbiler med rekkevidde på 160 kilometer hos P. H. T. Schmidt AS. Bedriften, som opphørte i 1982 etter 145 års historie, hadde i mange år produksjon av karosserier og ferdiggjøring av biler i Kiellands gate 4 ved Krohnsminde.
Bedriften forhandlet en rekke bilmerker, blant andre amerikanske Detroit Electric og Ward. Hvor mange elektriske biler P. H. T. Schmidt leverte fins det ikke oversikt over, men det er fascinerende å tenke på at man for hundre år siden kunne kjøre rundt i Bergens gater og på landeveien i en Detroit Electric med en rekkevidde på 130 kilometer. Rekorden på én enkelt opplading var imponerende 340,1 kilometer. Toppfarten var ikke mer enn 32 km i timen, men dette ble regnet som tilstrekkelig for bykjøring.
Detroit Electric ble produsert fra 1907 til 1939. Totalt ble det produsert over 10.000 biler. Best salg var det på 1910-tallet, da det ble solgt mellom 1000 og 2000 biler i året. Man brukte først oppladbart syrebatteri, men mellom 1911 og 1916 kunne man kjøpe nikkelbatteri mot et tillegg på 600 dollar. I 1920 ble navnet på selskapet endret til The Detroit Electric Car Company, da bilproduksjonen ble skilt ut fra den øvrige virksomheten.
Mest populær hos kvinner og leger
Modellen ble i første rekke solgt til kvinner og leger. Man fikk rask start og slapp den fysisk anstrengende håndsveiven som man i mange år måtte bruke på biler med forbrenningsmotor.
På 1920-tallet ble forbrenningsmotorene bedre og billigere, noe som reduserte interessen for Detroit Electric.
Under børskrakket i 1929 gikk The Detroit Electric Car Company konkurs. Firmaet ble kjøpt opp og holdt i drift noen år. De siste årene ble bilen kun produsert på bestilling. Siste Detroit Electric ble levert til kunde 23. februar 1939.
160 km rekkevidde i 1914
P. H. T. Schmidt var også forhandler av elbiler fra The Ward Motor Vehicle Company i New York, som produserte elbiler mellom 1914 og 1916. The Ward Electric var en fireseters kupémodell som kostet 2100 dollar og hadde en rekkevidde på 160 km. Batteriet var et oppladbart Edison-batteri (nikkel-jern-batteri). Bedriften produserte elektriske lastebiler til 1937. Det har ikke vært mulig å finne opplysninger om disse ble importert til Bergen.