Bergen sett fra Fløyen, ispedd noen doser kunstnerisk frihet

Im hafen von Bergen av Fritz Stoltenberg. BS-samlingen, Universitetsbiblioteket i Bergen.

«I Bergen havn» har den tyske landskapsmaleren Fritz Stoltenberg kalt dette bildet. Bergen sentrum er gjenkjennelig, men Løvstakken og Damsgårdsfjellet er blitt høyere og mer majestetiske enn de er i virkeligheten. Lysthusene på Løvstakksiden og Laksevåg er blitt til slott. Til Stoltenbergs forsvar kan sies at han ikke selv stod på Fløyen og foretok sine nedtegninger, men laget bildet «etter skisse av Th. Jürgensen».

Mange av de tidlige tegninger og trykk fra Bergen og resten av landet kan være en smule fantasifulle. Tilreisende kunstnere lagde skisser som de tok med seg hjem og la til og trakk fra for å skape sitt kunstverk. Xylografiet med tittelen «Im hafen von Bergen» av Fritz Stoltenberg er et godt eksempel. Bildet er merket med «etter skisse av Th. Jürgensen». En skisse er gjerne ikke en kopi av virkeligheten. Noen elementer han være ekte, mens andre er ført til etter hukommelsen eller fantasien.

Ubeskåret utgave av «Im hafen von Bergen» av Fritz Stoltenberg. BS-samlingen, Universitetsbiblioteket i Bergen.

Nærbilde av bebyggelsen på Løvstakksiden og Laksevåg. Klikk for større oppløsning.

 

Laget før 1905

At utgangspunktet for bildet er et motiv før unionsoppløsningen i 1905 viser flagget, «Sildesalaten», økenavn på det svensk-norske unionsflagget med unionsmerket oppe i øverste høyre hjerne nærmest stangen.  Det kan tenkes at bildet har vært nyttet som prospektkort. Den gang var det nok god bergensreklame, men i dag ville nok turistene blitt skuffet over omgivelsene.

Reiste med keiser Wilhelm

Fritz Stoltenberg (1855-1921) malte både landskap og skipsmotiver. Etter en sommer med Skagenmalerne i 1884 returnerte han til Kiel hvor han malte og tegnet gamlebyen og havnen. Mange av hans om lag 2000 illustrasjoner kom i lokale magasiner.

Th. Jürgensen var en tysk fotograf som reiste med keiser Wilhelm. Grunnlaget for bildet kan derfor likegodt ha vært et fotografi. Forgrunnen, som omgivelsene rundt Lille Lungegårdsvann, er stort sett gjenkjennelige. Både Fløysvingene, Vågen og Torgallmenningen har han fått med seg. Lengre ute i bildet begynner den kunstneriske friheten. Aldri har Laksevåg og Løvstakken vært mer eksotisk, med slott og snøkledde fjell som Stoltenberg kanskje kjente fra Alpene.

Th. Jürgensen var fotograf blant annet under keiser Wilhelm IIs reise til Ålesund etter brannkatastrofen i 1904. Jürgensen bodde i likhet med Fritz Stoltenberg i Kiel og tok et tyvetalls bilder fra turen, med keiseren som midtpunkt i bildene. Ifølge Kjell Skorgeviks bok «Fotografer i Ålesund i glassplatenes tid» fra 1985 har det ikke vært mulig å finne mer ut om fotograf Jürgensen, selv etter forsøk i Tyskland.

Som reisefotograf befant Jürgensen seg i en lang tradisjon, da konger og stormenn fra slutten av 1700-tallet hadde med seg malere og tegnere på lengre reiser. Fotografene kom inn og fornyet denne tradisjonen på sin måte.