Bybanen Utbygging har underskrevet kontrakt portugisiske Steconfer om bygging av bybanesporene til mellom sentrum via Årstad til Fyllingsdalen. Kontraktsummen er på 263 millioner kroner.
Arbeidene med å legge de første sporene vil starte opp like over påske med montering av sporveksler på eksisterende linje 1 mellom Bystasjonen og fylkeshuset. Ny sporsløyfe skal brukes når linje 1 stenges på Bystasjonen i sommer for utførelse av arbeider i sentrum. Bygging av spor på hele linje 2 blir ferdig våren 2022.
– Selskapets erfaring innen bybane- og trikkeprosjekter, og en veldig god forståelse av dette konkrete prosjektet i Bergen var utslagsgivende for valget av entreprenør. Entreprenør får en viktig oppgave med å bygge sporinfrastruktur med dekke til hele den nye linjen fra sentrum til Fyllingsdalen inkludert vognhallen i tilknytning til Fyllingsdalstunnelen, sier leder for anskaffelser og totalentrepriser Ole Wilhelm Mortensen i Bybanen Utbygging.
Sportyper
Det blir vanlig ballastspor langs Store Lungegårdsvann og gjennom Årstad- og Fyllingsdalstunnelen. Utenfor Bystasjonen mot Amalie Skram Videregående og over Mindemyren skal spor legges på langsgående betongbjelker og dekkes med gress. Alle kryssinger med vei, sykkelvei eller gangfelter vil følge etablerte design- og tilgjengelighetsprinsipper som gjør at Bybanen utformes som en naturlig del av bylandskapet.
Globalt selskap
Steconfer er et globalt jernbanekonstruksjonsselskap med en erfaren arbeidsstyrke- og anleggsutstyrsflåte for banearbeid, luftledning, jernbanesignalanlegg og andre jernbanebaserte systemer. Selskapets nåværende og fremtidige posisjon i markedet stammer fra et sett med verdier, nemlig teknisk kompetanse, innovasjon, profesjonalitet og samfunnsansvar.
Steconfer ble grunnlagt i 1997 og har siden 2008 vært en del av Ecisa Group. Bedriften har for tiden prosjekter i Doha i Qatar, Mozambique, Portugal, Manilla i Filippinene og i Lund i Sverige.