Denne flotte skuten er hvalbåten DS Granat fotografert av KK Foto idet skipet forlater Bergens Mekaniske Verksteder i Solheimsviken i oktober 1911. Fjorten år senere gikk skipet til bunns i Sør-Georgia, sør for Falklandsøyene i Sør-Atlanteren.
DS Granat var BMV sitt byggenummer 171. Skipet ble bygget for A/S Laboremus (T. Dannevig & Søn) i hvalfangsthovedstaden Sandefjord. Båten var på 159 bruttotonn og hadde en tresylindret dampstempelmaskin bygget ved Akers Mekaniske Verksted.
Historikken forteller at skipet i fem sesonger arbeidet for fabrikkskipet (flytende kokeri) SS Roald Amundsen i Antarktis med base på Deception Island, Sør-Shetlandsøyene.
I 1916 ble skipet overtatt av H.N. Henriksen, Tønsberg som leide den ut til Argentina de Pesca i Buenos Aires. I sesongene 1916 til 1925 fanget den hval for landstasjonen i Grytviken. I 1924 ble DS Granat solgt til Hvalfangst-A/S Vega i Sandefjord og omdøpt til Elcano. Selskapet fikk imidlertid ikke mye glede av det bergensbyggede skipet: 1. oktober 1925 forliste skipet etter grunnstøting i Ice Hjord, North Bay, Sør-Georgia.
Bli den første til å kommentere om "Fra Solheimsviken til havets bunn ved Sør-Georgia"