Deler av Fløenbakken og parsellhagen i Fløen blir et kjempestor byggegrop når anleggsmaskinene setter i gang arbeidet med Haukelandstunnelen. Bolighus med 12 boenheter i Fløenbakken 27-31 blir revet. Det er 7 til 9 meter løse masser under parsellhagen, men mest sannsynlig kan tunnelen få påhugg der skogen ovenfor parsellhagen begynner. De fleste leilighetene i Fløenbakken er blitt solgt til Bybane-eier Hordaland fylkeskommune de siste årene.
Et verneverdig bygg i parsellhagen skal tas ned og bygges opp igjen innenfor samme område. Ved krysning under Kronstadsporet må bruken av dette innstilles i en periode.
23 høydemeter mellom skinnegang og skog over tunnelpåhugg
Anleggsarbeidene i Fløen vil by på store utfordringer. Det er blant annet stor høydeforskjell i området. Det er ca. 12 høydemeter mellom Møllendalsveien og fremtidig bybanelinjen (kote 2) og boligene som skal rives i Fløenbakken, som ligger på kote 14. Terrenget i parsellhagen øker til ca. kote 25 der skogen begynner og hvor man regner med å kunne lage påhugg i fjellet. (Kotehøyder ifølge Norgeskart) Mellom skinnegangen der tunnelen starter ved Møllendalsveien og skogen blir det en høydeforskjell på ca. 23 meter!

Dette huset fra parsellhagens første tid skal demonteres og føres opp igjen etter avsluittet anleggsarbeid.
Bygge gulvert og tilbakeføre masser
I Møllendal vil tunnelen starte som en cut & cover-tunnel (kulvert) rett før passering under uttrekkssporet og Fløenbakken. Det innebærer at massene blir fjernet og det lages en tunnel. Oppå tunnelen legges masser som gjør det mulig å nytte området til samme bruk som i dag.
Videre vil traseen gå gjennom parsellhagen inntil det oppnås en tilstrekkelig bergoverdekning til å etablere påhugg i fjell. Utførte grunnundersøkelser tyder på at løsmassedybden i parsellhagen er ca. 7-9 meter. Påhugg i fjell kan trolig etableres ved skogsbeltet i parsellhagen.
1380 meter lang tunnel
Tunnelen fra Møllendal via holdeplass Haukeland sykehus og til påhugg ved Kronstad vil bli ca. 1380 m lang. Ca. 1200 m vil gå i fjell, inkludert den underjordiske holdeplassen ved Haukeland sykehus. De øvrige 180 meterne er portaler.

Slik blir området i Møllendal/Fløen når Bybanen og øvrige anlegg er på plass: Møllendal holdeplass (1), start på Haukelandstunnelen (2), som går i kulvert under dagens jernbanelinje (3) frem til skogen i parsellhagen i Fløen (4) der man regner med å møte fast fjell og etablere påhugg. Kalfarveien/Møllendalsveien (5) ender i Møllendal, der det blir snuhammer. Kunsthøyskolen, Fakultet for kunst, musikk og design, sitt nye bygg (6) er stiplet på kartet. På tomten nord for skolen (7) kan Griegakademiet være på plass i nybygg i 2023. Illustrasjon Swco. Nummerering ført på av Årstadposten.
Bli den første til å kommentere om "Parsellhagen blir en kjempestor byggegrop, 7 til 9 meter med løsmasser"