Bybanen i 2022 og Vossebanen i 1883 like raske til Kristianborg

Slik vil Kristianborg holdeplass se ut når Bybanen til Fyllingsdalen åpner i 2022. Turen fra Byparken er beregnet til å ta 14 minutter, på minuttet samme tid som toget brukte i 1883. Illustrasjon Sweco.

Da Vossebanen åpnet i 1883, brukte toget 16 minutter fra jernbanestasjonen ved Lille Lungegårdsvann til Fjøsanger, litt sør for Kristianborg. 14 minutter er foreløpig kjøretid fra Kaigaten til Kristianborg holdeplass med Bybanens linje 2 til Fyllingsdalen når den etter planen står klar 1. kvartal 2022. Det betyr at turen fra sentrum til Kristianborg vil ta om lag like lang tid som for nærmere 140 år siden.

Det gikk langt raskere med tog for 110 år siden enn med Bybanen og buss i 2018! I 1907 brukte vossetoget åtte minutter fra Bergen stasjon til Minde stasjon. Bybanen bruker 12 minutter fra Byparken til Wergeland, mens Linje 83 Øyjorden – Nesttun bruker hele 17 minutter fra Olav Kyrres gate til Wergeland.

Lokaltoget på Minde 1910-13 da det brukte 17 (ekspress) til 23 minutter til Nesttun. Bybanen bruker også 23 minutter. Postkort Olaf A. Svanøe. BS-samlingen, Universitetsbiblioteket i Bergen.

Toget raskere til Nesttun i 1907 enn Bybanen i 2018

I 1907 brukte toget 21 minutter fra Bergen sentrum til Nesttun stasjon. Det var stopp på stasjonene Solheimsviken, Minde, Fjøsanger og Hop. Det gikk også ekspresstog som gikk direkte fra sentrum til Nesttun på 17 minutter. Bybanen bruker 23 minutter fra Byparken til Nesttun.

Eneste stopp på strekningen som foreløpig ligger omtrent på samme sted som jernbanen før omleggingen via Kronstad, er Danmarksplass (Solheimsviken). Bybanen bruker 8 minutter fra Byparken til Danmarksplass, mens toget brukte 4 minutter fra Bergen jernbanestasjon ved Lille Lungegårdsvann til Solheimsviken stasjon i 1907. Nå lå riktignok Solheimsviken stasjon noen hundre meter nærmere sentrum enn Bybanens stopp.

I 1883, Vossebanens første år, brukte raskeste tog 26 minutter fra Nesttun til sentrum, eller tre minutter mer enn Bybanen. Det var fast stopp på Fjøsanger. På Hop var det stopp hvis det var passasjerer som skulle av eller på.

Annonse i Bergens Aftenblad 18. mai 1883. Kopi fra boken «Vossebanen 1883-1983».

Sommerruter 1907, da turen mellom mellom Bergen og Minde tok 8 minutter. Legg merke til tilbudet på Dale stasjon: salg av frokostkurve (skaarne smørrebrød med kaffe eller the) som kan tas med på toget.