Wingaards Adler blant Bergens første lastebiler

Wingaards Ovnsstøperi og Fabrik sin Adler lastebil var registrert i 1914 og var bil nr. 67 i Bergen. Foto KK Foto, Universitetsbiblioteket i Bergen.

Dette bildet tok Atelier KK for AS Wingaards Ovnsstøperi og Fabrik mellom 1914 og 1917. Bildet er tatt foran fabrikken i Fabrikkgaten 6 på Kronstad.

Bilen var en Adler (tysk for ørn) som ble produsert i Tyskland mellom 1900 og 1940. Ifølge Eivind Pedersens bok «Pioneren bak rattet»  hadde Wingaards Adler bilnummer 67 i Bergen og var registrert i 1914, bare seks år etter at Bergens første bil var registrert. Karosseritypen var «last karosseri».

Adler-fabrikken produserte også sykler, motorsykler og skrivemaskiner. Allerede i 1902 satte Adler i gang med å lage egne motorer. De var både to- og firesylindret og var på mellom 1000 og 9000 kubikkcentimeter.

Fra 1938 til krigsutbruddet monterte Den Norske Automobilfabrikk på Kambo ved Moss Adler Trumf Junior. Etter krigen konsentrerte Adler seg om å produsere motorsykler.

Godt utstyrt

Wingaards Adler lastebil hadde startsveiv, noe som var vanlig den gang. Noen biler måtte startes med sveiv, andre hadde sveiv som nødløsning i tilfelle batteriet var flatt. Legg merke til reserdekket som var skrudd fast ved siden av døren. Å få dekket inn på felgen var nok mer komplisert den gang enn i dag. Bilen hadde både kalesje og vindusvisker samt lett tilgjengelig horn, altså godt forberedt for fuktig bergensvær og varsling av to- og firbeinte som ikke hadde vent seg til motoriserte kjøretøyer.

Denne annonsen stod på trykk i Bergens Aftenblad 1. mai 1916. Det var trolig til den omtalte bilen Wingaard søkte sjåfør. Kanskje er det den nye sjåføren som er fotografert?